Další přenos z Metropolitní opery v New Yorku si pro návštěvníky připravilo Digitální kino Žatec. V sobotu 20.12. od 17:45 hod. to tentokrát bude Massenetovo smyslné dílo o pohanské egyptské kurtizáně Thaïs, která nakonec najde cestu ke křesťanství a věčnému životu za pomoci asketického mnicha Athanaëla. Příběh vrcholí Athanaëlovým přiznáním, že přece jen podlehl dlouho potlačované fatální přitažlivosti k Thaïs, že posedlost jí byla vedena chtíčem a sám se zříká nebes. V hlavních rolích můžete zhlédnout fenomenální sopranistku Renée Fleming a vynikajího barytonistu Thomase Hampsona. Připomeňme si, že přímé přenosy jsou přenášeny ve vysokém obrazovém rozlišení a v prostorovém 5.1 Dolby zvuku.
V lednu pak žatecké kino uvede další dva přímé přenosy. První bude v sobotu 10.1. Pucciniho La Rodine (Vlaštovka) a druhým přenosem pak bude opera Orfeo Ed Euridice od Christopha Willibalda Glucka. Kompletní informace pak najdete na www.metinhd.cz nebo na www.divadlozatec.,cz.
Milí operní a filmoví přátelé,
v sobotu 20. prosince 2008 od 17:45 hodin proběhne do pražského kina Světozor a dalších 11 českých a moravských kin další přímý přenos Live in HD z Metropolitní opery New York. Tentokrát je na programu smyslně, spirituálně i hudebně nádherná Thaïs, opera francouzského skladatele Julese Masseneta. Thaïs byla premiérovaná v roce 1894 v Paříži a spolu s Manon a Wertherem patří k nejhranějším Massenetovým operám vůbec. V Čechách a na Moravě se nám zatím podařilo vypatrát jediné uvedení a to ve dvacátých letech minulého století v Plzni. Pokud víte o nějakém dalším uvedení, budeme rádi, dáte-li nám o něm vědet.
Příběh
Děj opery se odehrává v kosmopolitní Alexandrii ve 4. století před Kristem. Thaïs (Renée Fleming) je egyptská kurtizána a Venušina kněžka, nejžádanější žena ve městě. Athanaël (Thomas Hampson) je mnich, který si předsevzal obrátit Thaïs na křesťanství. Na konci jejich příběhu se Thaïs stává světicí a nachází spásu, avšak Athanaël zjišťuje, že sešel ze své cesty svatého muže, když podlehnul pozemským touhám a do Thaïs se zamiloval. Opera končí Athanaëlovým zvoláním“Pitié!“ - „Slitování!“
Hudba a libreto
Opera Thaïs je celá prostoupena smyslností. Jde o partituru s minuciézně propracovým hudebním předivem a dokonalým vykreslením psychologie ústřední dvojice. Tomu jistě napomohlo i velice kvalitní libreto Louise Galleta (1835-1898) napsané podle předlohy novely Anatola France. Libreto nepracuje s rýmy, je vystavěno ve volném verši po vzoru klasické řecké poezie.
Asi nejznámějším hudebním číslem Thaïs je instrumentální Meditace pro sólové housle, harfu a orchestr, která odděluje druhé a třetí dějství opery a během níž začíná přerod Thaïs z kurtizány ve světici. Z prvního dějství opery zmiňme velkou barytonovou árii Voila donc la terrible cité, v níž Athanaël odsuzuje Alexandrii a pokleslý život, kterým město tepe. Bohatá instrumentace árie však dává tušit, že Athanaël je Alexandrií a vším, co představuje, také fascinován a přitahován. Opomenout nelze ani Dis-moi que je suis belle v druhém dějství Thaïs. Prostřednictvím nádherné, nikoliv však samoúčelné sopránové exhibice je život kurtizány ukázán v jeho lesku i bídě (zde především bídě duchovní).
Skandály
Opera Thaïs je známá také díky skandálům, které ji provázejí už od její světové premiéry v Paříži. Massenet napsal Thaïs pro kalifornskou sopranistku Sybil Sanderson (*1865). Během premiéry došlo k faux pas, kdy pařížské publikum spatřilo poprsí madam Sandersonové v celé jeho kráse. Muzikologický výzkum se dodnes nesjednotil v názoru, zdali se jednalo o náhodu či nikoliv. Tím vznikla tradice, že sopranistky zpívající Thaïs na sobě mají vždy jen tak málo kostýmu, jak jsou ochotné svolit. Rok 1973 se pak stal naprosto průlomovým v operní historii, když se sopranistka Carol Neblett právě v roli Thaïs stala první operní pěvkyní, jež se na operním jevišti objevila zcela nahá. Za kino Aero dodáváme: Kde ty časy jsou a odkazujeme tím na říjnový přenos opery Salomé s Karitou Mattilou.
Na závěr
Inscenaci opery Thaïs, která bude přenášena přenášena do kin, má v Metropolitní opeře premiéru toto pondělí 8. prosince. V příště se tak můžete těšit na výběr z kritik a recenzí, které na premiéru Thaïs uveřejní zahraniční média. Na webových stránkách http://www.metinhd.cz/aktuality.php si můžete přečíst rozhovor s Reneé Fleming a Thomasem Hampsonem představiteli ústředních postav v přenosu Thaïs. Upozorňujeme také na novou kritiku na blogu Věry Drápelové www.metinhd.cz/blog, tentokrát na inscenaci Stravinského Života prostopášníka z Divadla na Vídeňce. Nese titul Stravinskij ve vile VyVolených a je to opět výživné čtení.
Těšíme se na Vaši návštěvu Thaïs či některého z dalších přenosů Live in HD v této sezóně.