Gruff nadchli a pobavili Městské divadlo - RECENZE KONCERTU

Autor: Karel Fiala <fiala(at)centrum.cz>, Téma: Hudební scéna, Vydáno dne: 22. 02. 2016

V úterý 16. 2. přijelo do Žatce opět blues a opět z Polska. Tentokrát se převtělilo do podoby relativně nové skupiny Gruff, vzniklé spojením bluesového dua Kruk & Przytula s bubeníkem Matějem Kudlou. Přijeli k nám v rámci svého prvního českého turné. Spojení akustického dua s bubeníkem vzniklo proto, aby byl větší prostor pro improvizaci a muzikanti cítili za sebou pořádný background. Alespoň podle vysvětlení Bartosze Przytuly. Z publika to rozhodně cítit bylo.

Kdyby chtělo, mohlo by publikum litovat,  že to vlastně nebylo klasické blues, snad spíš folk blues nebo folk rock a vlastně ani trochu nenaplnilo anonce na drsné špinavé blues. Byla to veselá a živá muzika plná, nejen hudebních vtípků. Publikum se skvěle bavilo a užívalo si poněkud atypickou energickou muziku.

Chlapci z Gruff jsou obdařeni mimo muzikantských dovedností i smyslem pro šoumenství. Hned zpočátku navázali kontakt s publikem a ten si udrželi až dokonce. Když dali na výběr mezi komunikací v angličtině nebo polštině zvítězila polština. Povědomá řeč, i když neúplně srozumitelná fungovala. Ve svém šoumenství vynikal  především zpěvák hráč na  harmoniku a kazoo Przytula. Nemít ruce zdálo se, že by si nezazpíval, hrou na kazoo imitoval hru na saxofon a jeho grimasy  doplňovaly jeho expresívní zpěv. Vlastně to byla zajímavá sestava dobro doprovázené bicími a do toho zpěvák, který nebyl k utišení. Rozhodně by se dal jako v hokeji vyhlásit hlavní hvězdou koncertu. Ale hvězdami byli všichni tři.

Ačkoli hrají hodně vlastních skladeb klasického blues se úplně nevzdali. Už v úvodní  Can´t be satisfied od M. Waterse, ukázal Kruk co  s dobrem dovede. Všichni pak publikum připravili na věci příští. Když v další skladbě All I Wanna Do, předvedl Przytula  co umí na harmoniku a v další přidal trochu swingového scatu ala Bartosz Przytula, nikdo už nemohl pochybovat, zda investoval svých pár několik desetikorun a necelé dvě hodiny správně.
Byl by to koncert jako každý jiný ale Gruff přidali něco co obvykle kapely tak očividně nenabízí. Snad by se to dalo nazvat esence dobré nálady. I když člověk nerozuměl všemu, co říkají, poznal, že jsou muzikanti v obrovské pohodě

O přestávce se muzikanti neschovali do šatny, ale prodávali a podpisovali svoje debutové CD Johnson ‘s Business. Přitom si s nimi diváci mohli i podebatovat.

I když hrají většinu svých vlastních skladeb  byla v nich poznat inspirace starými bluesovými mistry. Dokonce si na začátku druhé půle střihli country blues o tulákovi, který touží po domově, v němž opět předvedl Kruk jak dobrý je dobrista. Dobří ba víc než dobří, byli ale všichni tři. Jenom se ta jejich hudba, jako každá, nedá dost dobře popsat slovy, chce to přijít poslouchat a slyšet. Podle odkazů z jejich Facebooku zažili v Čechách navštívenější koncerty, než byl ten jejich žatecký ale i tak z reakcí publika bylo znát, že i v Žatci zaujali.

Další příležitost poslechnout si blues nastane 13. března kdy se v Žatci objeví „nejlepší britský bluesman od dob Erica Claptona“  - Eddie Martin.

Jiří Navrátil