Melanie Scholtz - Světová kvalita před provinční návštěvou

Autor: Martin Veselý <(at)>, Téma: Koncerty, Vydáno dne: 18. 11. 2011

Po předchozích představeních, kdy byl v Městském divadle v Žatci plný dům, si diváci 14.11. vybrali oddechový čas. Ovšem skupinka těch, kteří přišli na koncert Melanie Scholtz a jejího doprovodného tria, byla více než příjemně překvapena.

Slyšeli jsme jazz až blues, něco latiny, afrických rytmů i téměř pop. A hlavně výjimečnou zpěvačku. Melanie je totiž tak trochu jiná zpěvačka. Zpívala jen tolik, kolik, ta která písnička potřebovala, předváděla co umí, ale nepředváděla se. Výsledek nadchnul všechny v sále přítomné.
Melanie Scholtz je sice černoška, ale nezpívala ani jako Ela Fitzgerald ani Diana Ross. Napětí vytvářela spíše barvou tónu než silou a ve svých písničkách předváděla celou škálu způsobů zpěvu od klasického jazzu až po pop. Dokázala se pohybovat na hranici jazzu a popu podobně jako Sting, a některé písničky by se neztratily ani v repertoáru Barbry Streisand či Mariah Carey. Většinu písniček, které zpívala vděčnému obecenstvu, si napsala sama. Poetiku jejích veršů ne všichni v sále mohli pro jazykovou bariéru ocenit, ale poetika jejího zpěvu zároveň bariéry bořila. Už na konci úvodní písně se doslova vyzpívala publiku z radosti, že přišlo, za což jej pochválila, přidala pár slov o „beautiful czech republic“ a že je ráda, že je tady. Bylo to vzájemné.
Začalo se v mírném tempu několika písněmi z posledního alba Conected z nichž hned druhá v pořadí Hypnotized byla natočena jako klip a byla by hratelná i v rádiích. Nezapomíná odkud je, a tak zazpívala jazzový standard svého krajana Winstona "Mankunku" Ngoziho : Yakhal' Inkomo.  Tenorsaxofon z původní verze skvěle nahradil Melaniin zpěv. Byl to jeden z nejsvětlejších okamžiků koncertu. Koncert sám byl ovšem jeden velký světlý okamžik.

Melanie si i ve druhé půlce půjčovala z repertoáru svých vzorů a tak se ponořila do African Sunset od exkrajanky  Makebe a přidala i Ellingtonův Caravan. I tehdy, kdy zpívala pouze své písně, bylo to příjemné poslouchání plné nevtíravých, ale melodických písní.

Spolu s Melanií, tvořili Melanie Scholtz Quartet: Borm Helfjord – kytara (Norsko), Lukáš Kytnar – kontrabas, baskytara a Roman Vícha - bicí. Sestava komorní, téměř rocková, což písničkám Melanie dávalo zvláštní nádech a svědčilo. Jakkoli všichni tři muzikanti byli dost dobří, Helfjordova kytara byla logicky nejvýraznější, místy zněla až bluesově a občas odlétávala do jiných sfér a to až pinkfloydovských…

Melanie se představila nejen jako výtečná zpěvačka ale i jako skladatelka a v obou rolích to nemělo chybu. Těžko říci kdy se zase podaří přivézt takovou kvalitu a proto je škoda že mnoho potencionálních návštěvníků zůstalo doma.

Jiří Navrátil